Alapvető körülmények
Mivel mélygarázsokról beszélünk, itt külső fény beáramlásával, természetes fénnyel nem kell számolni. Továbbá nagyobb mozgásokat, áthaladásokat kell elsősorban figyelnünk a megfelelő területeken. Ez a két pont nagyban egyszerűsíti az érzékelő kiválasztást, elhelyezést és beállítást. Ugyanakkor van itt is néhány kritikus pont, amire ügyelni kell!
Érzékelő kiválasztása
Mivel nagy kiterjedésű területeket kell megfigyelnünk, így alapvetően a B.E.G. PD4N-1C-AP mozgásérzékelőjét szoktuk figyelembe venni, ezt elosztva az adott területre. Ebben az esetben a terület mérete, illetve az alkalmazandó készülékek száma lehet csak a korlát, hiszen a PD3/4 sorozatú mozgásérzékelőből maximum 8 db-ot javasolt párhuzamosan kötni. Amennyiben egy körön több érzékelőre lenne szükség, akkor – bár szolgáltatási szint alapján ez nem indokolt – a jelenlétérzékelőkkel kiküszöbölhető ez a probléma is, hiszen 1 db master készülékhez korlátlan számú slave érzékelőt tudunk kapcsolni. (Természetesen ez egy elvi megállapítás, a gyakorlati alkalmazás mindig bekorlátozza az alkalmazni kívánt slave eszközök mennyiségét.) Így a PD4-M-1C-AP master plusz PD4-S-AP slave kombinációval tudunk kellő rugalmassággal dolgozni.
Balról-jobbra: PD4N-1C-AP mozgásérzékelő, PD4-M-1C-AP master jelenlétérzékelő, PD4-S-AP slave jelenlétérzékelő
Mindkét esetben, mivel természetes fénnyel nem kell számolnunk, így az üzembe helyezés során a készülékeket „nappali” üzemmódba állíthatjuk, ekkor érzékelők nem mérnek fényt, csak a mozgást figyelik és az alapján kapcsolnak.
Nappali üzemmód beállítása potenciométer segítségével
Nappali üzemmód beállítása BLE-IR-Adapteren keresztül a B.E.G. One applikáció segítségével
Az érzékelők elhelyezése
Az érzékelők elhelyezésénél több tényezőt kell figyelembe vennünk annak érdekében, hogy elkerüljük a balesetveszélyes helyzeteket, valamint maximalizálni tudjuk a lefedettséget.
Első és legfontosabb szempont: az összes belépési pontot (pl.: lépcsőházak, lift előterek, tárolók ajtajai, gyalogos átjárók más épületrészekből, …) kiemelten kell kezelnünk, ami azt jelenti, hogy a készülékek megközelítési érzékelési távolságán belül legyenek ezek a pontok. Ügyelnünk kell arra is, hogy pillér, parkoló autó vagy bármilyen állandó, illetve üzemszerűen a területen előforduló tárgy ideiglenesen se takarja ezen épületrészekre történő rálátást!
Belépési pontok a megközelítési hatótávon belül
Itt két fontos pontot alá kell húznunk. Az első, hogy sok esetben a mélygarázsok mennyezeti részén, helyenként eltérő magasságokkal és iránytörésekkel, gépészeti és légtechnikai csövek, rendszerelemek találhatók, amelyek kisebb-nagyobb részben zavarhatják a mozgásérzékelést, tehát a területi lefedettséget.
A második ugyanilyen fontosságú szempont, amelyet a tervezésnél, mint egy épület bármely más részében is, kiemelten kell kezelnünk, az a szerelési magasság. A B.E.G. a precízebb készülékkiosztás és a korrekt működtetés megtervezése érdekében mindig specifikálja az érzékelési távolságokat, illetve azoknak a változását a beépítési magasság függvényében. Mivel a garázsok esetében ez alacsonyabb, mint a normál irodai jellegű helyiségeknél, jellemzően kisebb érzékelési távolságokkal kell számolnunk!
PD4N 360°-os mozgásérzékelő érzékelési tartományai szerelési magasság függvényében
Ahogy a bevezető részben már említettük, egy mélygarázs esetén nagyobb mozgásokat és áthaladásokat kell figyelnünk, ezért a belépési pontok korrekt lefedése mellett a fő közlekedési területekre kell koncentrálni.
Javasolt, hogy a megközelítési érzékelési távolságok minél jobban megközelítsék egymást, így csökkentve a vak zónák felületét. Ugyanakkor azt is tudomásul kell venni, hogy egy garázsban nem lehet, illetve nem célszerű, nem gazdaságos a teljes lefedettségre törekedni. Ezért fontos, hogy a késleltetési időket ne csökkentsük nagyon alacsony szintre, mivel ezzel kiküszöbölhetjük a lefedetlen területekből következő kellemetlenségeket (nem fog lekapcsolódni túl hamar a világítás, ha valakire már nem lát rá az érzékelő), továbbá ezzel tudjuk csökkenteni a felesleges kapcsolási számot, ami kíméli a rendszer elemeit (érzékelő, lámpatestek).
Az érzékelőket a terveken többnyire a közlekedési útvonal közepére pozícionálják. Amennyiben a lámpakiosztás a közlekedési sáv két oldalán és nem középen helyezkedik el, valamint a kábelezés lehetővé teszi, akkor előnyös lehet a „cikk-cakk”-ban történő érzékelőelrendezés, ugyanis ebben az esetben kihasználhatjuk a keresztirányú érzékelés nagyobb lefedettségét. Ebből következően ritkítható az érzékelő elhelyezés.
Balra: közlekedési út közepén elhelyezett érzékelők, jobbra: közlekedési út szélén, „cikk-cakk”-ban elhelyezett érzékelők
Speciális területek kiemelt figyelemmel
Az úgynevezett normál területek, azaz a fő közlekedési útvonalak megfigyelésén kívül nem csak a belépési pontokat, de további speciális területeket is érdemes kiemelten kezelni.
Az egyik ilyen a mozgássérült parkolók területe. Ide javasolt kimondottan a beállók fölé érzékelőt helyezni, hogy az esetleg elhúzódó ki- és beszállás esetén se történjen meg a világítás lekapcsolása.
A másik speciális terület az egyre több helyen és egyre nagyobb számban előforduló elektromos autótöltő. Itt ismét elhúzódhat egy-egy töltési akció akár annak megkezdése vagy éppen befejezése esetén. Itt szintén javasolt dedikált érzékelő elhelyezése, hogy az adott, közeli világítási csoportot bekapcsolva tartsuk.
A harmadik ilyen a kerékpártárolók területe, hiszen itt is előfordulhat hosszabb tartózkodás, pakolászás, lakatolás esetén. Ezért fontos, hogy itt a lefedettség teljesebb legyen, természetesen nagyobb mozgásokat feltételezve.
Balra: mozgássérült parkolók külön megfigyelése, jobbra: kerékpártárolók érzékelő elhelyezése
Világítás zónák kialakítása
Egy jó és logikus zónakialakítás kimondottan nagyobb parkolók esetében fontos, hiszen energiahatékonyság szempontjából előnyös, ha csak a mozgással érintett területen működik a világítás. Ezért kell jól kiosztani a kapcsolási köröket a fő belépési ponttól kiindulva, hogy lehetőleg a legkevesebb csoport kapcsolódjon be egy normál útvonal használata esetén.
Amit tudomásul kell venni és a végfelhasználónak, üzemeltetőnek is tudtára kell hozni: a szenzorok nagy áthaladási érzékelési tartománya miatt a zónák egymástól való lehatárolása nem lehetséges. Ezért a szomszédos zónákban történő mozgások esetén a lámpák mindkét területen bekapcsolódhatnak, ami inkább a biztonságos közlekedést szolgálja.
Installáció, üzembe helyezés
A világításvezérlés kábelezésénél alapvetően meghatározó, hogy mozgásérzékelővel (maximum 8 darabból álló eszközszámnál) vagy jelenlétérzékelővel (1 db master és több slave készülék) oldjuk meg a csoportok kialakítását.
Az első esetben párhuzamosan kötött érzékelő-kábelezést tudunk kialakítani, míg a másodikban a slave eszközök kimenetét kell felfűznünk és a master készülék megfelelő bemenetére kötni, majd a master relé kimenetét tudjuk kapcsolásra felhasználni.
Nagyon fontos, hogy nem szabad elfeledkeznünk az egyik korábbi cikkünkben már részletesen tárgyalt bekapcsolási csúcsáram problémáról! A tapasztalat az, hogy a nagy beépített LED teljesítmény miatt még a több zónára bontott világításműködtetés esetén is indirekt kapcsolás (mágneskapcsolón keresztül) kialakítása szükséges.
Az érzékelők beállítására vonatkozóan az írás elején javasolt „nappali” üzemmód megadása egyszerűsíti a dolgunkat, bár az 500 luxos gyári beállítás is nyugodtan alkalmazható, hiszen vélhetően a szomszédos lámpacsoportok együttes felkapcsolása esetén sem lépnénk túl ezt a megvilágítási szintet. Hasonlóan a késleltetési időnél is alkalmazható a 10 perces gyári beállítás, mivel ezzel a lefedetlen területek érzékelési hiányát tudjuk áthidalni. Módosítás esetén sem javasolt a késleltetési idő 5 percnél rövidebbre való állítása, mivel ez nem kívánt lekapcsolást eredményezhet, vagy éppen annyira megnöveli a kapcsolási számot, ami jelentősen lecsökkentheti a lámpák élettartamát.
Konklúzió
Az egyre nagyobb számú és ennek megfelelően nagy területű mélygarázsok esetén kiemelt energiahatékonyságot lehet elérni egy megfelelő világításvezérléssel. Ehhez a B.E.G. nem csak termékeket, készülékeket kínál, de biztosítja a műszaki támogatást is partnerei számára akár a tervezés vagy éppen a kivitelezés időszakában.
Ekler Attila
B.E.G. Hungary Kft