e-villamos online szaklap

Ezt érdemes tudni az otthoni autó töltés utólagos kiépítéséről

| | |  1 | |

Ezt érdemes tudni az otthoni autó töltés utólagos kiépítéséről

Az elektromos járművek egyik fölénye hagyományos társaival szemben, hogy otthon is feltölthető, nem kell ezért külön töltőállomásra menni. Az otthoni töltés pedig könnyen megvalósítható egy egyszerű EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment), vagyis e-autókat tápláló berendezés segítségével.

Otthon elég csak kitekernünk a kábelt, csatlakoztatni a hálózati dugaljba (hétköznapi nevén: konnektorba) és hagyjuk, hogy az éjszaka folyamán töltse az autónkat.

Az e-autókhoz kapott töltőberendezések hátránya, hogy lassúak. Többnyire 1 fázisról töltik az autó akkumulátorát, 10-16 A-rel. Szemléltetésül egy átlagos 10 A-s töltővel, egy éjszaka (10 óra) alatt csupán 100-150 kilométernyi távolság megtételére elegendő „üzemanyagot” tudunk az autónkba „tankolni”.

Viszont könnyen megeshet, hogy nem áll ennyi idő a rendelkezésünkre, hogy feltöltsük autónkat. Ekkor kerülnek képbe a fali töltők. Ezek mindamellett, hogy sokkal gyorsabbak, jóval biztonságosabbak és hatékonyabbak is, mint az egyszerű konnektoros megoldások.

A fali töltő kiválasztása

Jó néhány árulkodó jel utalhat arra, hogy egy fali töltő nem megfelelő minőségű. Az egyik ilyen ismertetőjel lehet az, hogy a fali töltőnek van-e harmadik független féltől származó tanúsítványa (pl. TÜV). Amennyiben nincs, akkor lehetőleg kerüljük el. Érdemes figyelni például azt is, hogy van-e a töltőben DC szivárgó-áram érzékelés. Emellett ügyeljünk arra, hogy a fali töltőnek legyen alacsony- és túlfeszültség-védelme, valamint leválasztó reléje.

A fali töltő telepítése során mire érdemes figyelmet fektetni?

Tudnunk kell, van-e az otthoni hálózatunkon elegendő szabad kapacitás. Ezt szakember segítsége nélkül is meg tudjuk vizsgálni. Elég csak belenéznünk a villanyóra szekrénybe, és ellenőrizni, hogy hány Amperes leoldási értékű kismegszakítók vannak beszerelve. Ha nincs szabad kapacitás, akkor sem kell lemondanunk az otthoni töltés kiépítéséről. Az áramszolgáltatónál jelezhetjük hálózatbővítési igényünket és a mérőszekrényben elhelyezett plombák megbontására jogosult szakemberek majd elvégzik a megszakítók cseréjét, valamint a szükséges áramszolgáltatói bővítést. Ha ez nem történik meg, a rendszerben túlterhelés keletkezik, ami leveri a biztosítékot, sőt, rosszabb esetben kigyulladhatnak a szűk keresztmetszetű kábelek a nagyfokú terhelés miatt.

Miért jó döntés a fali töltő használata?

Ahogy fentebb is írtunk róla, ezzel a megoldással egy sokkal gyorsabb töltés valósítható meg. Attól függően, hogy mekkora az elektromos autóba szerelt inverter, az egyébként több mint 10 órás töltési idő akár 2-3 órára is redukálható.

Az ABB Terra AC fali töltő kiváló ár-érték aránya miatt lett az egyik legsikeresebb és legnépszerűbb otthoni töltőállomás világszerte, globálisan eddig több mint 800 000 darab került értékesítésre.

Megvásárolható egyfázisú (3,7 kW / 1x16 A-es vagy 7,4 kW / 1x32 A-es) és háromfázisú (11 kW / 3x16 A-es vagy 22 kW / 3x32 A-es) változatban is. A készülék IP54-es és IK10-es védelemmel van ellátva, valamint Type 1-es és Type2-es töltő kábellel vagy aljzattal is rendelhető.

Ajánlás: otthoni felhasználásra a legjobb választás egy töltőkábellel rendelkező verzió, amit elegendő kényelmesen levenni a fali töltőről és már tölthetjük is vele autónkat. A töltés befejeztével pedig csak vissza kell raknunk a töltőre és nincs is más teendőnk.

Mielőtt otthoni fali töltőt vásárolnánk, tegyük meg az első lépést és vizsgáljuk meg, hogy melyik berendezés lenne számunkra a legpraktikusabb. Olvasson tovább az otthoni autó töltés utólagos kiépítéséről a lenti gombra kattintva!

Érdekel →

ABBElektromos autóElektromosautó-töltő

Hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkeznie.


Papp Péter | 2022. okt. 29.

Egy ilyen szakmai honlapon kerülni kell az ilyen pongyola megfogalmazásokat: ”Emellett ügyeljünk arra, hogy a fali töltőnek legyen alacsony- és túlfeszültség-védelme, valamint leválasztó reléje.” ”Ha ez nem történik meg, a rendszerben túlterhelés keletkezik, ami leveri a biztosítékot, sőt, rosszabb esetben kigyulladhatnak a szűk keresztmetszetű kábelek a nagyfokú terhelés miatt.”

Facebook-hozzászólásmodul